Vroeger was het een uitzondering als een scholier op de basisschool iets op de computer mocht uitwerken, maar sinds een aantal jaren werken kinderen op de basisscholen nu steeds meer met digiborden en iPads. Voor een leek is het handschrift van doktoren vaak niet te lezen, maar ook de jeugd vindt het steeds moeilijker om leesbaar te schrijven. Door de komst van ‘het uittypen’ in plaats van ‘het uitschrijven’ verdwijnt langzaam ons handschrift en dat terwijl schrijven enorm goed is ter ondersteuning van je geheugen en fijne motorische vaardigheden. Kinderfysiotherapie kan hierbij helpen!
Het belang van leren schrijven
Door de komst van computers, laptops, telefoons en tablets typt een persoon meer dan hij of zij schrijft. Hoe vaak schrijft u nog een A4-tje vol zonder te klagen dat u kramp krijgt in uw hand of dat je ‘het niet meer gewend bent’? Schrijven is niet alleen maar letters op papier zetten, er zit namelijk nog veel meer achter:
- Door het schrijven van letters zal een kind eerder de letter onthouden en herkennen.
- Oog-handcoördinatie wordt gestimuleerd.
- Kinderen zullen zich beter moeten concentreren waardoor het concentratievermogen bevorderd zal worden.
- Het stimuleert de fijne motoriek
- Beide hersenhelften moeten samenwerken om tot ‘een handschrift te komen’.
- Wie schrijft… die onthoudt. Omdat schrijven een minder automatisme is dan typen, bent u veel bewuster bezig met wat u op papier krijgt. Hierdoor onthoudt u het beter.
De ontwikkeling van een kind
Ondanks de komst van verschillende elektronica, zullen kinderen altijd moeten blijven schrijven.
Dit is iets wat zeker is. Wat niet altijd even zeker is, is de ontwikkeling van een kind. Het schrijfprocess is voor veel kinderen een automatisme en iets wat vanzelfsprekend is. Toch zijn er ook genoeg kinderen waarbij dit niet zo is. De problemen kunnen verschillende achtergronden hebben. Zo kan er sprake zijn van een probleem in de motorische ontwikkeling of hebben kinderen moeite met het bepalen van hun eigen kracht, waardoor ze te hard knijpen of duwen.
Kinderen die hier last van hebben, ondervinden hinder in het schrijven en kunnen last hebben van:
- Een te laag schrijftempo, waardoor ze de rest van de klas of de docent niet kunnen bijhouden.
- Te grote of te kleine letters en niet het vermogen dit anders te doen.
- Kramp of pijn tijdens het schrijven.
- Een onleesbaar handschrift.
- Moeite met het aanleren/onthouden van de letters.
- Verkeerde pengreep/penvatting.
- Het moeite hebben met het recht schrijven, of tussen de lijntjes blijven.
Kinderfysiotherapie helpt bij het (leren) schrijven
Denkt u dat uw kind ook hulp kan gebruiken bij het (leren) schrijven? Onze kinderfysiotherapeute Annelies Brands (link naar de persoonlijke pagina) zal in een persoonlijk gesprek onderzoeken waar de voornaamste problemen liggen. Het doel van dit gesprek en de behandelingen is om de schrijfmotoriek van uw kind gelijk te trekken met die van leeftijdsgenootjes.
Door het uitvoeren van kleine testjes kan de kinderfysiotherapeut bepalen of het probleem bestaat uit alleen een schrijfprobleem of dat er ook een probleem is in de fijne motoriek van uw kind.
Stap voor stap zullen de therapeut en uw kind elke fase van het schrijven doorlopen. Het voornaamste doel is om het schrijven leuk te maken en het zelfvertrouwen terug te winnen. Een kind moet met plezier (leren) schrijven en trots kunnen zijn op wat hij/zij op papier heeft gekregen.
Benieuwd wat wij voor u of uw kinderen kunnen betekenen? Bekijk hier onze pagina over kinderfysiotherapie of neem contact op met de praktijk.